Spirita Társulat

Bethlen Téri Színház – Színházterem

 

Ez a fiatal színházi emberekből álló társulat 2014 áprilisában alakult, és művészi céljuk közé tartozik, hogy a klasszikusokat újraértelmezve adják elő. A Bethlen Téri Színházban találtak otthonra, aminek a prózai társulataként tevékenykednek. Vezetőjük Egressy G. Tamás színész, rendező és író. Nevéhez fűződik legutóbbi bemutatójuk, az iJobs is, aminek premierje október 24-én volt az anyaszínházukban. A darab alapját a 2015-ben először az USÁ-ban vetített Steve Jobs–film adja, amit Danny Boyl rendezett, forgatókönyvét pedig a rendezővel együtt Aaron Sorkin írta. Ennek a filmnek a forgatókönyvéből készítette el Egressy. G. Tamás a dráma szövegét, ő rendezi, és játssza a címszerepet is.

A mindössze 56 esztendőt megélt, 2011-ben súlyos rákbetegségben elhunyt, híresen különc Steve Jobs a világ legismertebb embereinek egyike. Milliárdjait számítógépes üzleteivel, így köztük az Apple-vel szerezte. A földkerekén alig akad olyan teremtmény, aki ne találkozott volna ennek a cégnek színes~szivárványos, vagy szürke logójával: az almával, aminek jobb oldalából egy harapásnyi rész hiányzik. Maga Steve Jobs – mint oly sok zseniális, nagyra hivatott és merészet álmodni merő férfiú – finoman kifejezve: nehéz természetű ember volt. Furcsa, ellentmondásos személyiség, aki egyszerre öntörvényű művészlélek és kegyetlen zsarnok. Röviden szörnyeteg. Az ilyen szélsőséges jellemű ember filmes és színházi ábrázolása igencsak hatásos és hálás téma, a közönség odáig van érte, mert lehet rajta rémüldözni és sápítozni.

A Spirita Társulat produkciója nem arra vállalkozik, hogy kronológiai rendben kövesse Jobs életútját, – mert nem ez a célja, – hanem 3 jelentős fordulópontot emel ki belőle. Ezek az egységek különböző sajtótájékoztatókat meg a hátterükben zajló – komikus, tragikus, bicskanyitogató meg kicsinyes összeveszésekkel, durva odamondogatásokkal, csúnya árulásokkal teli – eseményeket járják körbe, amik más-más évben, (1984. 1988. 1998.), de ugyanabban a térben játszódnak. Idő- és részelválasztó elemként működik a fehér abrosszal letakart, méretes kocka, amiről sejteni lehet, hogy ez az a számítógép, (Macintosh, NeXT, iMac), amiről az adott negyed szól. Ezt a kelléket az egyenként 30 percig tartó jelenet elején be, majd a végén kitolják. A padlóra vetített szöveg igazítja el a közönséget, így azok is képben lehetnek, akiknek Steve Jobsról és az ő munkásságáról alig van valami tudomásuk.

Egressy G. Tamás író-rendező-színész kitágítja, általános érvényűvé teszi Steve Jobs egyedi történetét. A megszállott, a mindenkori lángelme prototípusát állítja színpadra, aki a maga feje után megy, perben-haragban van az egész világgal. Úgy érzi, rá semmiféle erkölcsi, társadalmi – de még természeti – törvény nem vonatkozik, és úgy is tesz, packázik a körülötte lévőkkel, az idegeikre megy, szórakozik és játszik velük, mint macska az egérrel. Ilyen krakéler, kiállhatatlan, faragatlan bunkónak formálja meg Jobs karakterét. Egressy G. Tamás alakításában annyi színészi megjelenítő erő rejlik, amennyi ennek az arrogáns figurának a színre viteléhez kell. Marketingesét és lényének jobbik felét Joanna Hoffmant Fodor Boglárka elismerésre méltóan kelti életre. Olyan, a külvilág felé sima modorú, a legkényesebb kérdésekre azonnal frappáns válasszal felelő munkatársnőnek mintázza meg ezt az asszonyt, akiben vannak még emberi érzések, képes lelkiismeretes nőként dönteni és viselkedni. Bárány Gergely kifogástalanul ábrázolja Wozniakot, a többször kisemmizett, időnként alaposan átvert mérnököt, akivel a garázs hátsó zugában Jobs együtt kezdte a munkát. Fejér Máté minden lében kanál újságírója olyan szemtelen, mint a piaci légy. Gulyás Ádám remekül hozza a megbántott John Scullay-t, aki egy személyben apaszerűség meg főnök is. Vincze Erika kiválóan játssza a félrecsúszott életű, alkoholista Chrisann Brennant. Kocsis Fülöp Soma mesterien személyesíti meg a szerény, szolgálatkész Andy Herzfeldet. Galkó Janka fekete-fehér látványterve, minimalista díszletei és Ágoston András hang meg fény effektjei segítik a nézőket, hogy az előadás hangulatába belehelyezzék magukat. A jelmezek is igazodnak az iJobs mondanivalójához, a számítógépguru itt már nem a fiatalkorában megszokott ócska gönceiben jár-kel, hanem elegáns öltönyben, majd a védjegyévé vált farmerben és fekete garbóban. Joanna a ’píárosok’ szoknya-blúz-kiskabátból, vagy nadrágkosztümből álló munkaruháját viseli. Bohócosan tarka-barka ancungokban parádézik a levakarhatatlan újságíró. Hol ellenség, hol barát Wozniaknak olyan minőségű a gardróbja, hogy éppen milyen viszonyban van Jobsszal, ha jóban, akkor márkás, ha rosszban, akkor vacak cuccokban jön-megy. Scullay viszont mindig választékosan öltözködik. Chrisann anyagi és kedélyállapotától függően alakítja ki hol szegényes, hol gazdagabb toalettjét.

A Spirita Társulat pergő, feszes ritmusú előadása támogatja a ma emberét, hogy megértse kortársát, Steve Jobsot, világossá váljon előtte, mi hajtotta ezt a gőgös alakot előre, mi ösztönözte, mi hozta lázba, mitől és miért vált olyan senkire és semmire tekintettel nem lévő, pökhendi figurává, mint amilyen volt.

 

Reklámok