Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház

Orlai Produkciós Iroda és a MASZK Egyesület előadása

 

Kortárs irodalmunk egyik legismertebb alkotója Grecsó Krisztián, aki elbeszéléseket, drámákat, regényeket ír, de verseket is publikál, újságíróként is dolgozik. Regénye, a Megyek utánad 2014-ben jelent meg. Ebből a művéből – a szó legnemesebb értelmében vett színházi mindenes – Bíró Bence készített színpadi változatot, amit a közönség szeptembertől láthat a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban.

A darab keretes szerkezetű, ugyanazzal a jelenetsorral kezdődik és végződik: a férfiak ősi vadászösztönével megáldott könyvtáros azzal a kissé átlátszó ürüggyel – hogy nem kölcsönözhető könyveket csen ki neki, – felcsalja a lakására a csinos, szemüveges egyetemistalányt, aki este meg is érkezik. A záró képben a határozott fiatal nő átlát a szitán, ügyesen lepattintja a nyomulni akaró hódolóját, ugyanis kijelenteni, stabil párkapcsolatban él. A nyitó és a záró kép között sorra esnek meg közel húsz év eseményei, ami alatt a könnyű prédát szimatoló fiú aprólékosan elmeséli a saját meg a barátja, Daru kalandjait.

A Megyek utánad fejlődéstörténet. Felnőtté válni nem sétagalopp, soha nem volt és lesz könnyű művelet, minden kor gyermeke végigutazik azon az érzelmi hullámvasúton, amíg a kamaszból érett ember lesz. Bizony az emberfiának ezt a rögös utat be kell járnia, lépten-nyomon számtalan nehézség tornyosul előtte, nem lehet megspórolni a csontig hatoló fájdalmakat, a kínkeserves csalódásokat. A másik végletet, vagyis az örömteli pillanatokat, percnyi boldogságokat sem egyszerűbb kezelnie. A könyvtáros narrátorként adja elő Daru pályafutását, amiben rengeteg közös pont akad: ugyanabból az istenháta mögötti, álmos, alföldi faluból származnak, itt jártak elemibe, kezdtek el kamaszodni, kivívni a csoporton belüli helyüket. Az új közegben, a középiskolában megint harcok árán lehetett megszerezni az elsőséget. Közben halálosan komoly diákszerelmek alakultak és múltak ki. A rangsorcsata elölről kezdődött az egyetemen. Itt már igazinak tűnő kapcsolatok is lettek, mindenféle Juli, Lili, Eszter, Petra, Sára, Adél, Lea, Gréta váltotta egymást. Egy embert a másik nemhez fűződő viszonyán keresztül igen kifejezően lehet jellemezni. A Megyek utánad-ban is ez a főmotívum. A pszichológia tudománya állítja, általában mindig ugyanolyan karakterű párt választunk. Ezzel Daru sincs másképp, összes csaja, szerelme, barátnője hasonlít egymásra.

Örök és megcáfolhatatlan igazság: minden a színészek játékán múlik. Az is, ha hat, vagy az is, ha nem az előadás, különösképpen akkor, amikor a látványtervező, Ottlik Jikka mindössze egy kanapét tesz a pódiumra. Baki Dánielnek, Kurta Nikének és Mészáros Bélának kell mimikájával, testtartásával, művészi érzékenységével és tehetségével minden külső eseményt és belső lelki folyamatot kifejeznie. Mindent megtesznek, hogy a darab meghódítsa és megérintse a nézők szívét. Csak a legmagasabb elismerés hangján szabad szólni teljesítményükről! Az összes mókás és szomorú jelenetet ugyanazon a magas színvonalon adják elő. Csak dicsérni lehet őket!

Dékány Barnabás rendezésében az előadás elejétől a végéig feszes tempóban halad, humora nem közönséges és nem durva, nem röpködnek a lószerszámok. Szórakoztató és kellően ironikus, kellemesen pikírt, sztorija pedig annyira fészekmeleg és hétköznapi, hogy mindenki magára ismerhet benne, felidézheti saját életútját, összevetheti a színpadon történtekkel, megtalálhatja az azonosságokat és a különbségeket.