Thália Színház       –       Télikert

Tracy Letts, a most 57 esztendős Pulitzer és Tony-díjas amerikai színész, dráma- és forgatókönyvíró három darabjából: a Bogárból, az Augusztus Oklahomában-ból és Killer Joe-ból is filmet forgattak, mindegyiknek ő készítette a forgatókönyvét, aminek szereplői A kategóriás hollywoodi színészek. A Killer Joet 1993-ban vetette papírra, és 2011-ben gyártottak belőle fekete humorral átszőtt filmet. A dráma magyarországi ősbemutatóját Speiler Dávid fordításában 2022. október 7-én tartották a Thália Színház Télikertjében.

Mózes András rendező nem komédiaként állítja színpadra a Killer Joet, hanem tragédiaként, aminek cselekményében nem sok mókás elem bújik meg. vicces jelenete sincs sok, sem a cselekményen, sem a szereplők jellemén nem lehet nevetni, legfeljebb mérhetetlen ostobaságuk késztetheti valamiféle kényszermosolyra a nézőket. A darab története az 1990-es évek Texasához kötődik, ahol a fehér lumpen család: az jó negyvenes apa, Ansel és húsz év körüli lánya, Dottie meg a második, harmincas éveinek elején járó felesége, a pincérnőként dolgozó Sharla él, de inkább csak vegetál. A családfő csupán alkalmi munkákat vállal, saját házuk sincs, lepukkant lakókocsiban tengetik mindennapjaikat. A családhoz tartozik még, de nem lakik velük a 25 év körüli, mindenféle sötét alakoknak sokkal tartozó, kábítószerfüggő Chris. Elrontott, félresiklott életéért mindenkit okol, csak magát nem. Éjnek évadján dörömböl a lakókocsi ajtaján, és azzal az abszurd ötlettel áll elő, hogy öljék meg az anyját, akinek ötvenezer dolláros életbiztosításából ki tudná fizetni az adósságait, és mindenki jól járna. Micsoda „zseniális” terv! Az apa, a valamikor férj nem csupán pár perc erejéig játszik el a gondolattal, hanem bele is megy, és ezt, a földgolyón elkövethető legsúlyosabb gaztettet, az anyagyilkosságot – mellesleg biztosítási csalást – lehetséges megoldásként fogadja el, de nem csak ő, hanem még a világ dolgaiban járatlan Dottie is. Chris végrehajtót is talál, Killer Joet, aki a dallasi rendőrség nyomozója, és fizetés kiegészítésként bérgyilkosságokat is vállal. Chris belső hangja időnként megszólal, de nem az anyja, hanem gyermeteg húga miatt, akit kaució gyanánt odavetnek Joenak.

A koncon, a nem csupán ötvenezer, hanem a százezer dolláron sokan szeretnének osztozni. De a rafinált Joe túljár mindegyikük eszén, kisemmizi őket, goromba módon leckézteti meg Sharlát: férje szeme láttára orális szexre kényszeríti, aki ezt a durva műveletet – néha erőtlenül tiltakozva bár, – de beletörődően végignézi. Kiderül, nem Dottie a biztosítás kedvezményezettje, – nem is tudják, mit jelent ez a szó, – és amilyen szamarak, egyáltalában nem néztek utána, hogy az asszony halálát követően ki kapja majd meg azt a tetemes összeget. Nem ők, hanem Maxnak, az anya élettársának üti a markát a nagy zsozsó, de Joe gondoskodik róla, hogy ő megkapja a jussát. Elkeseredésükben a családtagok egymásnak ugranak, mindegyikük a másikat vádolja. Joe kihasználja fizikai erőfölényét, leteríti a két, nyámnyila fickót. A kavarodásban senki sem figyel Dottie-ra, aki nem bírja elviselni a látványt, vaktában lövöldözni kezd, még Joera is ráfogja a fegyvert. Azzal a banális mondattal zárul a darab, hogy a Dottie bejelenti, kisbabája lesz, amire a kőkemény macsó menten ellágyul, és megadja magát az apaság érzésének.

Az, hogy a szereplők káromkodnak, mosdatlan szájjal, nyomdafestéket nem tűrő, kifütyülésre ítélt kifejezések garmadájával beszélnek, bizonyos szintem érthető, úgy is lehetne mondani, dramaturgiai funkciója van, ugyanis nem választékos irodalmi nyelven kommunikálnak egymással az ilyen hátrányos körülmények között tengődő elemek. (Néha még a magasabb polcon lévők is…) Szabó Győző teljes pucérságának is megvan a maga rendeltetése, így jut el a díszes família tudatáig, hogy Joe már jó előre kiváltotta a zálogát: szeretőjévé tette a kissé együgyű Dottie-t. Visszás jelenet a végső leszámolást megelőző vacsora kezdete előtt, egymás kezét fogva elmorzsolt közös hálaima, amit Dottie rebeg el. Ez amolyan oldalba rúgása a keresztény egyháznak, ezek a mindenre képes brigantik valójában istenhívők, hogy ilyen megható módon imádkoznak. Társadalomkritika is érződik a darabban, sztorija ugyan az Óperenciás-tengeren túli, de olyan általános érvényű, hogy a négy égtáj bármelyik országában megeshetne. Ilyesmik fedezhetők fel, mint miféle náció az, amelyik az erkölcsi romlottság ilyen fokán álló egyedeket termel ki magából, akiknek a másik ember életének kioltása semmi gondot nem jelent, vagy csupán megélhetési forrás, és ilyen korrupt, aljasságban a gengsztereken is túltevő, a köz javát még hírből sem ismerő rendőrei vannak.

Bagossy Levente lepusztult lakókocsit ábrázoló díszlete híven tükrözi ennek a szánalmas famíliának a helyzetét, Szelei Mónika jelmezei visszaadják az ebben a közegben vergődő férfiak és nők öltözködését. Joe talpig fekete öltözete kifejezi lényének elvetemültségét, gonoszságát, Sharla kihívó, alig semmi kis cuccokban jár-kel, Dottie elnyűtt szabadidő felsőben és nadrágban érzi jól magát, nem a merész koktélruhában, Ansel és Chris átlagosan szegényes öltözete jelentéktelenségüket fejezi ki.  Ember Márk zenéje kiemeli a darab fordulópontjait, fokozza drámai hatását. Szabó Győző minden kritikát kiálló módon alakítja a címszerepet. Olyan durva, lelkiismeret nélküli, dörzsölt férfit visz fel a színre, akinek semmiféle erkölcsi gátlása nincs, munkaköréből származó előnyét csak a maga hasznára fordítja, Dottie-t, a félénk, a férfiak által bábként rángatott és apja meg a bátyja önzősége miatt szexuális áruként odadobott fiatal lányt Tóth Eszter mesterien kelti életre. Az ő elesett és butuska karaktere az egyedüli, aki szánalmat kelt a közönség soraiban. Szabó Erika remekül személyesíti meg a csinos Sharlát, aki ugyanolyan jellemtelen és haszonleső, mint a darab összes hímnemű tagja. A drogos Christ, a végtelenül züllött fiatalembert Kuttner Bálint kifogástalanul jeleníti meg. Bede-Fazekas Szabolcs hibátlanul hozza a pipogya Ansel figuráját, aki annyira gyáva, hogy képes eltűrni felesége megalázását.

Nem laza, nyári habos kis mese a Killer Joe. Miután a néző felkel a székéből, több nyugtalanító kérdésen elgondolkodhat, amire nem könnyen tud majd választ adni.